Huidige woonplaats: Cebu - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jamie Betz - WaarBenJij.nu Huidige woonplaats: Cebu - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Jamie Betz - WaarBenJij.nu

Huidige woonplaats: Cebu

Blijf op de hoogte en volg Jamie

02 November 2014 | Filipijnen, Cebu City

Inmiddels heb ik al een nachtje 'thuis' geslapen, in hotel The Mayflower Inn in Cebu-city. Afgelopen week was heerlijk, en nu begint het echte werk. Morgen is mijn eerste stagedag, spannend!

Manila was zoals in mijn vorige blog al naar voren kwam nogal heftig. Afgelopen maandag vlogen we van Manila naar Puerto Princesa, dat ligt op het eiland Palawan. Het word hier al vroeg donker en we kwamen laat in de middag aan. We hebben een taxi genomen naar een hostel wat in de lonely planet stond, maar niet veel van de omgeving gezien omdat het al donker was. Het hostel had een dakrestaurant, waar we zijn gaan eten. Vanuit daar kon je de zee zien liggen. Toen we net klaar waren met eten maakten we onze eerste 'power-cut' mee, de stroom viel uit.

Maandag was onze derde nacht in de Filipijnen en ik heb me toch een partij slecht geslapen.. Dacht ik dat de jetlag voorbij was bleek hij nog te komen. De volgende dag hebben we besloten om meteen door te gaan naar El Nido, een kustplaatsje op Palawan.

De tocht van Puerto Princesa naar El Nido was een regelrechte ramp, wat een hel. We waren met zijn vieren en James, een backpacker uit Engeland ging ook mee. In het busje zaten ook nog twee Filipijnse families. Waaronder een man met een gebroken been, een jongetje met een gebroken been met pinnen erin die eruitstaken, een oudere vrouw die alleen maar moest spugen (inclusief vieze geluiden) en een meisje. Ons was verteld dat de reis ongeveer 5 uur zou duren. Acht en een half uur later,heel veel hobbelwegen en bochten, een lekke band, meerdere stops, heel veel kotszakjes en vieze luchtjes verder stonden we dan eindelijk (in de regen) op het busstation van El Nido...

Maar we vonden een prachtig huisje met veranda die uitkeek op zee, genieten! Donderdag hebben we een boottochtje gedaan waar we aanlegden bij meerdere bountystrandjes (wit zand, blauwe zee) en leuk hebben gesnorkeld. De rest van de week hebben we rustig aan gedaan, lekker in de zon gezeten (en af en toe heel snel gaan schuilen voor de regen, gelukkig is dat zo voorbij) en gezellig gegeten en uitgegaan.
Zaterdag hebben we de bus terug genomen vanaf El Nido naar Puerto Princesa om 07:00, wat een prima tochtje was zonder bijzonderheden van vijf en een half uur, het kan dus wel! ;-)

Vanaf Puerto Princesa vlogen we naar Cebu, eenmaal aangekomen haalde Renske van Be-More ons op en bracht ons naar The Mayflower Inn. Ik deel een kamer met Maartje, een meisje die ook via Be-More vrijwilligerswerk komt doen. Het hotel is van alle gemakken voorzien: er is beveiliging, een computer, een restaurant, een ping-pongtafel, heel veel spelltjes, een tuin, warm water, airco. Onwijs luxe dus :-) Het hotel is een ecologisch hotel, wat inhoudt dat ze proberen zoveel mogelijk goed te doen voor moeder aarde, daar ben ik blij mee en leer ik ook van! Zo recyclen ze veel en is er een grote tuin met dieren zoals schildpadden die voedselresten opeten.

Ik ben blij dat we een week eerder zijn gegaan, ik ben nu over mijn jetlag heen en al redelijk gewend aan dit land. Leerden we over Oegandezen die buitenlanders 'mzungu' noemen, hier word je als vrouw standaard aangesproken met 'mam', geen idee of dat een afkorting is van madame of mother? Het is wel weer even wennen aan een grote stad, in plaats van het strand voor de deur.. Maar Cebu-city is naar mijn eerste indruk in ieder geval beter dan Manila. Vanmiddag hebben we boodschappen gedaan en heb ik havermout, bananen en sojamelk en wat tonijn, avocado en komkommer gekocht voor ontbijt en de lunch morgen. Heel fijn om toch nog een soort van zelf te kunnen koken en lekker gezond!

Morgen is dus mijn eerste stagedag bij het Little Lambs Centre, ik ga samen met Annemiek. Die is hier al een maand, dat is wel prettig want dan kan zij mij wegwijs maken. Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga ervaren, zal het snel laten weten :-)

Liefs Jamie

  • 02 November 2014 - 13:43

    Floor:

    Wat een avonturen James!
    Succes morgen. Ben heel benieuwd hoe je dat zal ervaren!
    X

  • 02 November 2014 - 14:31

    Lia:

    Lieve nicht, wat een stories.
    Zo te merken heb je het naar je zin en never a dull moment! Morgen je eerste stagedag en wij vinden het leuk om je reisverslagen te lezen.

    Groetjes en kus, Lia en Wilfred

  • 02 November 2014 - 17:26

    Yvonne En Paul:

    Even gegoogeld op 'El Nido'. Plaatjes bekeken. We vinden het echt wel zielig voor je dat je uitgerekend daar in de buurt stage moet lopen :-) . XXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

Jamie

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 4716

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2014 - 10 Januari 2015

It's more fun on the Philippines!

Landen bezocht: